Závěrečná zkouška v oborech, v nichž se dosahuje stupně středního vzdělání a stupně středního vzdělání s výučním listem se řídí Vyhláškou č.47/2005 Sb. o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem.
Pojetí jednotlivých zkoušek
Dosavadní zkušenosti z průběhu závěrečných zkoušek ukazují, že jsou při nich často zadávány a řešeny tzv. školní úkoly, tzn. že se zpětně ověřují dílčí vědomosti a dovednosti žáků, které již byly v průběhu studia ověřeny. Z hlediska dalšího uplatnění absolventa je ovšem důležité, aby on sám a zejména jeho potenciální zaměstnavatel dostal informaci o tom, jak je do budoucna připraven řešit úkoly a problémy, které přináší konkrétní praxe. Na takové úkoly je celá závěrečná zkouška orientována.
Písemná zkouška
Písemná zkouška slouží k ověření těch kompetencí, které lze stěží zjistit praktickou zkouškou. Při uplatnění jednotného zadání postupně dochází k zásadnímu posunu v koncepci jejich témat. Jsou formulována tak, aby umožnila ověřit, zda je žák schopen aplikovat základní odborné i obecné teoretické vědomostí při řešení úkolů souvisejících s praktickým výkonem povolání. Jedná se např. o návrhy technologických postupů, plánování práce, ekonomické propočty, technické výpočty, apod. Podle potřeb oboru lze v odůvodněných případech zařadit jako součást zkoušky i test, který je rovněž zaměřen na volbu vhodných řešení a postupů, nikoliv na ověřování encyklopedických.
Praktická zkouška
Praktická zkouška je stěžejní částí závěrečné zkoušky. V jejím průběhu jsou zadávány úkoly, které mají charakter konkrétního pracovního problému v reálném nebo simulovaném prostředí. Témata praktické zkoušky jsou komplexní, obsahují propojení více kompetencí stanovených v hodnoticím standardu. Každé téma zahrnuje logickou sestavu úkolů, při nichž se ověřují jednotlivé kompetence. Žáci při zpracování zadaného tématu prokazují, že jednotlivé otázky a úkoly jsou schopni pojímat ve vzájemných vazbách a souvislostech.
Ústní zkouška
Jednotné zadání vychází z předpokladu, že žákovy konkrétní vědomosti dílčího charakteru byly již ověřeny v průběhu studia. Ústní zkouška by proto měla zjišťovat, zda žák tyto vědomosti dokáže využívat v potřebných souvislostech. Témata ústní zkoušky jsou formulována problémově a žák by při nich měl prokázat, do jaké míry je schopen se orientovat v širší odborné problematice a nalézat její řešení. Ústní zkouškou se tedy zjišťuje schopnost syntézy vědomostí, hledání souvislostí a také ověřování osvojení klíčových kompetencí (např. komunikativní schopnosti, schopnost pracovat s informacemi apod.).
Informace k ZZ
Závěrečné zkoušky se vykonávají v souladu s § 74 až 76 Školského zákona č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů a Vyhlášky MŠMT ČR č. 47/2005 Sb. o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou, ve znění pozdějších předpisů. Závěrečné zkoušky budou konány a hodnoceny podle jednotného zadání. Závěrečnou zkoušku v červnu mohou konat žáci, kteří úspěšně ukončí 3. ročník do
31. 5. 2025. Žáci, kteří ukončí poslední ročník do 31. srpna 2025, budou konat závěrečnou zkoušku v září 2025 v termínu stanoveném zkušební komisí.
Opravné zkoušky a náhradní zkoušky
Ředitel školy stanoví termíny opravných zkoušek, zkušební komise stanoví termíny náhradních zkoušek v září 2025 a v prosinci 2025. Termíny budou zveřejněny nejméně 2 měsíce před konáním zkoušek a vyvěšeny na www.hskm.cz a na úřední desce na sekretariátu školy Na Lindovce 1463/1 Kroměříž. Uchazeč oznámí řediteli školy písemně, ve kterém termínu chce opravnou zkoušku nebo náhradní zkoušku konat. Oznámení musí být doručeno řediteli školy nejpozději 1 měsíc před konáním zkoušky.
Termíny opravných závěrečných zkoušek pro školní rok 2024/2025 ke stažení ZDE.